Tastaturgenveje i Mac OS X

March 6, 2006

Jeg er allerede i gang med at lære tastaturet at kende. Der er en del ting, som er anderledes for mig, som normalt færdes blandt Windows-maskiner. Fx sidder @ og | helt andre steder.

En ting som er meget vigtig for mig for at opnå en optimal brugertilfredsstillelse er tastaturgenveje. Dem er der heldigvis masser af i OS X (jeg har smidt et link til en genvejsoversigt på min “Nyttige links”-side ovre til højre). En ting, jeg ikke kan finde ud af, er at navigere imellem knapperne i en dialogboks. Alle andre steder i OS X bruger man, ligesom i Windows, Tab-tasten til at fremhæve den næste mulighed i et vindue. Men når man er i dialogbokse som fx Log Out, virker det ikke. Kan det mon slet ikke lade sig gøre?

2 Responses to “Tastaturgenveje i Mac OS X”

  1. Henrik Says:

    Gå ind i Preferences og under Keyboard & Mouse og kig nederst. Der skal stå noget med full keyboard access. Når man så vælger en knap via tab, kan man trykke space for at aktivere den, mens enter aktiverer default knappen.


  2. Fantastisk. Lige hvad jeg havde brug for. Takker.
    Der er stadig mange ting under Preferences, jeg skal have kigget på, kan jeg se.


Leave a Reply

